Kapselipukeutuminen Verkkokurssi Tyyliagentti Konsultit Värianalyysi Blogi Konsulttikoulutus Ota yhteyttä Kauppa Brändivalmennus Vaatekaappi Workshop Kirjaudu sisään

Kapselivaatekaappi - totta vai tarua?

Tämän päivän (22.9.2021) Helsingin Sanomissa oli artikkeli “Ostolakossa”, joka kertoo toimittaja ja kirjailija Laura Frimanin vuoden kestäneestä vaatteidenostolakosta sekä sen herättämistä tunteista ja havainnoista. Friman kertoo ostolakkoon ryhtymisen motiivikseen, että halusi saada sisältöä sosiaaliseen mediaan. Lakon päällimmäiset havainnot olivat, että kokemus oli enemmän ärsyttävä kuin vapauttava.

Tavoitteet kohdalleen

Tavoitteita on monenlaisia - osa lähtee ihmisestä itsestään, osa ulkopuolelta. Vanha totuus on, että parhaiten toimintaa ohjaavat tavoitteet, jotka lähtevät vahvasta sisäisestä motivaatiosta. Jos esimerkiksi haluat tehdä elämäntaparemontin siitä syystä, että voisit elää pidempään ja terveempänä, on tavoite enemmän jokapäiväistä toimintaa ohjaava kuin se, että asetat tavoitteeksi timmimmän kropan, koska se vastaa vallalla olevaa kauneuskäsitystä.

Olen kuullut ihmisten ryhtyneen vaatteidenostolakkoon lievittääkseen ahdistusta, jonka vaateteollisuuden epäkohdat ovat saaneet aikaan. Tai siitä syystä, että vaatekaappi on täynnä käyttökelpoisia vaatteita, ja haluaa pikemminkin karsia kuin hankkia lisää. Aiemmin en ollut kuullut ostolakosta, jonka motiivina on some-sisällön tuottaminen. Voisi kuvitella, että tämä tavoite ei pidemmän päälle motivoi, jos aitoa tarvetta ostolakkoon ei näe elämässään.

Itse en ole ollut varsinaisessa vaatteidenostolakossa, koska en ole nähnyt sille tarvetta. Sen sijaan olen vuoden 2021 alusta lähtien alkanut seurata vaateostoksiani sekä ottanut tavoitteeksi, että jos hankin vaatteita, pyrin ostamaan ne käytettyinä.

Kapselipukeutuminen tuo iloa ja selkeyttä elämään

Artikkelissa oli myös maininta: “Yhtenä, lehdissäkin esiteltynä tavoitteena on kapselivaatekaappi, jonka sisällössä kaikki sopii yhteen. Frimanin mielestä se on ‘mystinen yksisarvinen’ eikä kapselivaatekaappi-ihmisiä ole oikeasti olemassa.” Perustelu tälle päätelmälle oli: “Olen varma, että hekin ostavat salaa biletopin H&M:stä.”

Tässä edellä mainitussa on asioita, jotka kaipaavat oikaisua:

1. Kapselivaatekaappi on rajattu kokoelma vaatteita, jotka sopivat juuri käyttäjänsä tyyliin, elämäntyyliin ja käsillä olevaan vuodenaikaan. Tämän lisäksi kapselipukeutujilla on reservi, johon väärän vuodenajan vaatteet laitetaan odottamaan, pois silmistä.


2. Kun kapselipukeutuja päivittää kapselipuvustoaan vuodenaikojen vaihtuessa, hän pääsee ns. shoppailemaan omalla vaatekaapillaan, eli ottamaan esille suosikkejaan, jotka ovat olleet välillä poissa silmistä. Tämä vähentää tarvetta altistua vaatekauppojen houkutuksille. 


3. “Kapselivaatekaappi-ihmisiä” löytää Suomessa mm. suljetusta facebook-ryhmästä, Caps Look - kapselipukeutujien yhteisö, jossa on noin 6000 jäsentä. Termit Capsule dressing ja capsule wardrobe ovat rantautuneet Suomeen USA:sta ja Iso-Britanniasta - lisää kapselipukeutumisen historiasta voi lukea täältä.


4. Kapselipukeutujat eivät ole vaatteidenostolakossa, vaan hankkivat vaatteita tarpeeseen, ottaen huomioon vaatteen yhteensopivuuden jo kaapista löytyvien vaatteiden kanssa. 


5. Kapselipukeutuminen tuo iloa ja selkeyttä elämään, sekä mm. säästää aikaa ja rahaa. Lisää kapselipukeutumisen hyödyistä voi lukea täältä.



Kapselivaatekaappi ei ole mystinen yksisarvinen, vaan toimiva keino hallita vaatekaappia. Eihän ole tarkoituksenmukaista, että vaatteet ja niiden ostelu hallitsisivat ajatuksia ja elämää.

Kapselipukeutumista voi kokeilla matalalla kynnyksellä koostamalla omista vaatteistaan ns. 10x10-minikapselin, eli 10 lempivaatettaan, joista saa vähintään 10 asukokonaisuutta. Vaatteet voi laittaa vaikkapa erilliselle rekille ja haastaa itsensä keksimään niistä mahdollisimman monta uutta asua.
…Sivutuotteena kokeilusta saa kivaa sisältöä omiin some-kanaviin ;)

Haluatko oppia lisää kapselipukeutumisesta?
Tilaa ilmainen kapselipukeutumisen miniopas sähköpostiisi!

Tilaa tästä
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.